tisdag 3 januari 2012

Äntligen fick jag baka!

Jag gillar verkligen att baka. Helst söta goda smaskiga kakor och efterrätter förstås. Eftersom jag inte har någon som helst karaktär så låter jag bli att baka. Finns det hemma så äts det upp. Så är det. Tur att jag vet om det i varje fall Blinkar Idag blev det lite kuvertbröd till middagen.

 

Picnik-kollage

Amerikanska kuvertbröd

Ca 14 st

 

50 g margarin

2,5 dl mjölk

25 g jäst

1 tsk salt

ca 8 dl vetemjöl

 

Pensling

margarin

 

Smält matfettet, tillsätt mjölken. Ljumma till 37 grader. Häll vätskan över jästen, rör om tills den är löst.

Tillsätt salt och mjöl. Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunkens kanter. Kavla ut degen till en kaka, ca 24 cm bred och 55 cm lång. Skär ut 4 cm breda remsor. Pensla remsorna med rumsvarmt matfett och lägg 6 remsor ovanpå varandra. Skär ut fyrkantiga bitar. Ställ dom i muffinsformar med snittytan uppåt. Låt bröden jäsa övertäckt  i ca 35 min. Grädda mitt i ugnen i 250 grader, ca 10 minuter.

Enkelt!

 

Jag har ingen som helst aning om dom här bröden ska se ut som mina gör, dom ser ju lite lustiga ut Blinkar Om jag bakar dessa igen så kommer jag nog ha i någon smaksättare eller pensla och ha på lite flingsalt.. ja, någonting mer i varje fall.

Till det här serverades Fisksoppa.

009

Riktigt gott!

 

Kramkalas

2 kommentarer:

Therese sa...

Åhhh du, den där soppan vill vi ju också ha receptet på!!! Vore toppen en sådan här kall å stormig dag! KRAM

zasata sa...

åå soppan ser god ut!