onsdag 8 juli 2009

Tårta och bus


Här har ni tårtan som inte är så jobbig att göra när man står med händerna i sidan och tittar på ;)

Det var många av er som undrade vad jag har emellan lagren och jag kan väl säga att 9 av 10 gånger så är det marsankräm blandat med lite vispad grädde i ena lagret och jordgubbssylt blandat med lite vispad grädde i det andra lagret. Som jag skrev i förra inlägget så "lägger" jag den nästan alltid dagen innan och dekorerar samma dag som jag ska ha den. Om jag av någon anledning inte skulle hinna göra det dagen innan så är ett litet knep att skvätta fruktsoda eller sockerdricka på tårtbotten. Blir saftigt och gott! Ett litet knep jag lärde mig när jag fortfarande jobbade i restaurangvärlden :)

Så länge det finns jordgubbar så använder jag helst det på tårtan, det är riktig sommar det.

Idag på förmiddagen så var vi till bushuset, gissa om jag blev förvånad när Allt om MrsH knallar in! Hon var ju dessutom min bordsdam (ja, det var ju bara bordsdamer på galan..) Ändå tog det några sekunder innan jag kopplade ihop allting. Kul att få en liten pratstund.
Vi åkte kana så att vi flög ner i bollhavet. Jag blev lite avundsjuk på min syster, hon måste ha haft dom optimala byxorna för jösses vilken fart hon hade, det såg jättekul ut. Jag såg nog mest ut som något lilleputte tåg som kom i jämnförelse.

Idag jobbade Johan sista dagen innan semestern och det känns helt underbart! Nu behöver jag bara gå upp kl 05.00 varannan dag ;)

Ta hand om varandra!

Kram

16 kommentarer:

HUSnrNIO sa...

Vi har också varit och lekt blan bollar m.m. idag. Även jag hade de "fel" byxor på mig för bästa glid i rutschkanan:( Tårtan ser god ut! Ha en trevlig kväll.

Carolina sa...

Mysigt med Bushus-besök, kul att träffa bloggerskor där också! Tårtan ser riktigt smaskig ut :) KRAM

Elina sa...

Längtar tills min plutt blir tillräckligt stor för Bushuset och ordentligt lek på lekplatser emd för den delen :-)

Mammagalan var fantastisk jag lever fortfarande på all den energin jag fick med mig hem. Bättre än ala goodiebags coh presenter i världen :-)(förutom att jag är smågnällig på att jag missade Boobsståndet förrän de hade packat ihop...)


Det är så man längtar lite tills nästa år och hoppas på fortsättning.

Kram Elina

Wojtan sa...

Vad kul med bushuset och att du träffade Mrs H där, en av mina bloggfavoriter!
Min andra favorit får jag ju träffa på måndag!

Kram

Frida sa...

Världen är bra liten;D
Jag tycker lilleputt tåg är underbara hihi!
Nu blev jag sååååå sugen på tårta, & just jordgubbstårta som är min absoluta favorit!
Kram & Puss & Kram igen<3

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Låter ju bara hur kul ut som helst & såååå himla kul att träffa en blogg mama så där ;D

Tårtbotten knepet är typiskt Norskt, för här heter det "Blötkake" & som regel dynkar dom botten med mjölk eller någon frukt saft ;D

Miljarder stora kramar

Hem och Lycka sa...

Jaså du har också jobbat i restaurangbransch, jag med ;-) Tre somrar när jag var riktigt ung. :-D

Smart tips om tårtan, det med drickan visste jag inte. Brukar också lägga ihop den dagen innan så den får safta till sig lite grann. Men nästa gång är det väl Johans tur va ;-)

kram

Ullis/Leva på landet sa...

Tårtan ser verklige smaskig ut. Kul med ett Bushus besök. Då får man ju anledning att vara lite barn på nytt.

Kram Ullis

Sjabbig men chic sa...

Vet du att jag älskar tårta! Och den där tårtan ser supergod ut. Jag älskar grädde också, kan jag tillägga.
Va, åkte ni ner i bollhavet? På riktigt? Fick ni det? Gud, vad roligt!

Kram Lisa

Rebecca sa...

Synd att jag bor så många mil ifrån, eller tur för er kanske man ska säga, tårtan såg ju helsmarrig ut och det är precis vad jag hade behövt nu istället för cashewnötter.

Sötnos på bilden. Jag har bara fått njuta av barnen några timmar nu på kvällen tyvärr. Har suttit i köket och jobbat och tittat ut på dom genom fönstret under hela dagen. Hade ju mycket hellre lekt med dom.

Massa kramar

Livet på Citronodlingen sa...

Så god den ser ut!

Miafia sa...

Mmmmm den ser bra smarrig ut, hade gärna tagit en bra bit av den där! :-)

Knepet med drickan på botten ska jag anamma...inte för att jag brukar göra tårta så ofta MEN det händer. Tack!

Det är kul med sådana däringa bus och lekhus. Har ni något nära där ni bor?

Kramis
/Marie

Anna sa...

Hej igen kära Ingela!
Och tack för Dina gulliga, värmande rader - Du verkar också vara en alldeles fantastisk kvinna!
Önskar Dig en underbar dag!
Många kramar,
Anna

Livingroom sa...

Namsi namsi. Blev hur snål som helst...
Tänk vad undebart att bara behöba stiga upp 05,00 varannan morgon ;) Det är just så man som småbarnsmamma måste se på saken ...
-Lotta

Frida sa...

Hoppas verkligen att ni har tagit solen & låst in den för sååå här hemskt väder ska det inte vara i juli ;D
När ni har lust att släppa ut den igen skicka den gärna hem till oss då!
Ha en mysig dag Ingela.
Kramar<3

En helt vanlig familj... Eller?? sa...

Då får jag önska dej grattis till varannan dags sovmorgon.. skönt... :) Smaskig tårta, jag brukar ha mandariner på burk, ovanpå tårtan, eftersom jag inte tål färska jordgubbar.. och då brukar jag ta lite utav spadet ifrån burken och "blöta" upp bottnarna lite.. :

Ha det bra.

Kram Mia