söndag 26 juli 2009

Jämnställt?

För ett par dagar sen kunde man på mammabloggarna.se svara på dagens fråga i deras forum. Då gällde det hur jämnställt man har det hemma. Med arbetsfördelningen av hem, barn och arbete osv. Jag svarade att vi lever rätt så jämnställt. Eller egentligen så gör nog Johan lite mer här hemma än vad jag gör.. Han gillar ju att städa och pyssla runt. Tvätta bilen och sånt gillar han med.. Väldigt praktiskt och bra om ni frågar mig :)
Så igår kom det....

Vi väntade gäster och jag höll på som bäst lite med maten och dukade och sådär. Johan skulle gå och lägga Elin och säger;

- Om det tar för lång tid för Elin att somna så kan du ju be Ola att börja grilla när han kommer.

-Vad menar du? säger jag, tror du inte att jag kan grilla?

-Nej, kan du det? Det gör ju jag (läs männen)

Herregud! tänker jag nu, lever vi på 50-talet???

Eller har jag gått här hemma och trott att vi är jämnställda.
Vad är det med att grilla och män. Det är ju inte en speciellt svår uppgift dom har tagit på sig.

Man lägger på kött, tar en öl, tittar lite, ibland använder man lock och ibland inte. Vänder köttet, tar en klunk öl till, tittar lite och så är det klart. Har det aldrig slagit han att jag helst inte vill stå i värmen och oset om jag inte behöver... Väldigt märklig hur dom (männen) liksom har paxat den där uppgiften.

Ja ja, grillat blev det. Gott var det med :) Jag ska inte klaga *skrattar*, jag vet att jag har det rätt bra ;) Men det här med grillning är rätt så lustigt...

Nått annat som var väldigt gott var vinet vi drack igår. Rekommenderas!
Idag tror jag att vi ska göra saft!

Jag passar på att önska er en bra dag!

Kram

Follow Ingela la la

9 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Ja, precis. Uffe får mer än gärna sköta grillningen nu men inte förrän jag en hel sommar paxade den och överbevisade att jag kanske till och med är bäst.;) När Gry och jag är själva eller Jag och barnen så grillar jag ju också. det är ju inte så att vi bara kan grilla om Uffe är hemma för annars måste vi be granngubben komma över.;)
Fast självklart så tror jag Johan är underbart duktig att grilla. Alltså egentligen är nog alla duktiga att grilla det beror bara på vilka gäster man har och hur de vill ha t ex köttet. Uffe har en tendens att grilla så att köttet blir svart. men som han brukar säga: En vacker dag så kommer det en gäst som vill ha köttet exakt så här och då kommer jag att vara den perfekta grillmästaren!

Ojojoj... Nu behöver jag nog ta mig en kopp kaffe och vakna till. Jag trodde att jag hade gjort det men maken till surrigt det har jag sällan skådat.

Kram Lisa

CharmKatti sa...

Hos oss är det inte som hos alla andra....jag grillar, jag lagar den övriga maten, jag dukar, jag passar barnen...Maken umgås med gästerna....
Idag är jag extra bitter då karln kom hem efter en snabböl hos grannarna igår...problemet var att han kom hem 4 timmar senare, dvs halv fyra på morgonen.
Nåja, humöret blir nog bra snart, det verkar till att bli sol!
Jag ska verkligen försöka få lite tid till att ringa dig idag gumman!
Men å andra sidan kankse du har fullt upp med gäster du med:-)

MrsH sa...

Hahah ja där ser man. Klart att vi klarar av att grilla, älskar din beskrivning om hur det går till för precis så är det ju.
Slipper dock ändå helst att grilla och lämnar gärna det till mannen, men skulle det behövas hade jag självklart fixat det ;o)

Skall testa vinet du nämnde, kan vara gott att skölja ner goda ostar med.

Ang. din kommentar hos mig.
Visst är det mycket enklare när barnen blir större framförallt om det är vattenrutchkanor och karuseller med i bilden. Dels får dom ju åka mer då och dels kan man ha roligt med dom på ett annat sätt än när dom är små.

Ha en härlig söndag!

KRAM/Helena

Popprinsessan sa...

Ja, det där är ju helt otroligt! Samma, samma här! Och det värsta av allt är nog ändå när alla gästerna berömmer maken för den goda maten när det kanske ändå är jag som gjort tex potatisgratängen, den fyllda champinjonerna, såserna etc etc. Men visst, min darling är jätteduktig på att grilla och får gärna göra det. Men jag kan också, så det så! ;-)

Nettan sa...

Tack för dina ord hos mig, jadu, jämnställdhet finns det ?
Inte här iallafall =(

Tycker du beskrev det jättebra ;)
Lycka till med saften.

Kram Nettan

2BarnsMamman sa...

Ja visst är det konstigt att det där med grillningen har blivit en så manlig syssla ;) Men jag måste erkänna att det är på samma sätt här också. Kanske ska testa med ombytta roller nån gång ;) Hoppas ni har en fin kväll! Kram

Unknown sa...

ha ha, underbart inlägg:)nåt som vi alla tjejjer fundrat över, själv tror jag mer att det är själva ölen de vill åt;)
kram på dej!!
hur får du in en text här under "lämna din kommentar??"
å ettiketterna, hur har du fått till dem?
kram igen!

Livet på Citronodlingen sa...

Åh, rör för allt i världen inte grillningen ;o)
Jag har också alltid funderat över vad det är med män och grillning, det måste vara någon kvarleva från stenåldern eller så...

Wojtan sa...

Hej

Jag funderar faktiskt på att byta plats med Raffa när det kommer till grillningen!
Jag gör sallad, potatis, såser, dukar fram, fixar vin mm mm.
Han tänder grillen, öppnar en öl, sätter sig och väntar.
Känns som om hans jobb är enklare än mitt :)

Kram Wojtan