tisdag 21 april 2009

Efterrätten är gjord

Idag har jag varit till Svärisarna igen =) Man skulle kunna tro att jag inte gör annat..
Jag lovade att jag skulle göra efterrätten till kalaset som är på fredag. Eftersom vi bestämde oss för hemgjord glass så åkte jag och gjorde den idag. Då slipper vi det stöket på fredag. Jag gillar när man kan bjuda på sådant som man kan förbereda någon dag innan.. Tro det eller ej men jag smakade inte något, inte ens lite smet från skeden ;)

Här kommer receptet:

Blåbärsglass med maränger 6-8 pers

5 dl grädde
1/2 dl florsocker
2 äggulor
1/2 liter blåbär ( ett paket 250 g) eller andra bär
Maränger

Gör så här

Vispa grädden hårt, vispa i florsocker, äggulor och blåbär.
Klä en avlång eller rund form med plast. Varva smet och maränger, packa in det i plast. Låt stå i frysen i minst 5 timmar innan den serveras.

OBS! Detta är inte ett recept från VV *skrattar*

Servera gärna med hemgjord hallonsås och lite bär till. Smaskens =)

Jag brukar ta frysta hallon och koka upp med lite socker och ev reda lite.. Enkelt och gott!

Annars är jag lite hängig idag.. Jag fryser och är obeskrivligt trött. Nu har jag i varje fall fått middag av Johan och jag ska gå och ta mig ett bad och hoppas på att jag kan få upp värmen.

Ha en bra kväll!

Kram

22 kommentarer:

segsliten sa...

Jag hoppas att någon annan smakat av, för tänk om du råkat hälla i salt istället för socker, eller fått tag på supersura blåbär!! Vad snopna alla skulle bli då på fredag!
Kram ☺

Angelica sa...

Ser supergott ut!!! Tycker du är jätteduktig, Ingela och du är helt klart värd din stjärna!!! Det kommer fler det vet jag, massor!

Stor bamsekram

Angelica

Vero sa...

Vad avis jag blir... både på glassen och på badet. Vi har inte något badkar ens...
Längtar efter ett bad.

Ha det gott!

Livet på Citronodlingen sa...

det där såg ju inte gott ut... inte ett dugg (försöker övertyga mig själv för att inte gå bort till frysen och smaska i mig all glass vi har)

malin sa...

Argh! Suuugen! Ser ju jätte gott ut. Hm ska fira min 16 åring på lör och har lovat att vi ska ha paj då. Men man kunde ju ha en liiiiten sån däringa glass med båbär oxå....he he.

Frida sa...

Men gumman vad du är duktig! Ser supersmarrig ut, den ska jag absolut pröva till helgen!!
Hoppas att badet får dig att må bättre iaf... Massor av kramar<3
Nej inga anfallsbilder bara bilder på härliga Tina T & glada gänget...
Ha en mysig kväll!
Kramar<3

♥ Fyra årstider sa...

Men söta du..vad det såg gott ut..måste gå och norpa något i barnens påskägg...
Kram Lotta

Mamma Russin sa...

wow.. det där ser hur gott ut som helst.. inte VV men kanske GI ..;) hihi.. näää ..

men vi kan ju fuska liteeeee..;)

kram

Therese sa...

Snålvattnet rinner bara man ser bilderna - du hade karaktär som inte slickade skeden ;-P

Hoppas du känner dig piggare nu och har fått upp värmen!

Kram kram

Inas sa...

Hej Du!

Såg gott ut det där... Du är så duktig sköt om dig och ha en trevlig onsdag och goa kramar Ina

Jessica sa...

Grattis till din guldstjärna, vad du är duktig!!
Marängglassen ska jag absolut göra här hemma, kanske till helgen. Jag har absolut inte samma karaktär som du...

Kram
Jessica

Anonym sa...

Åh det verkar vara ett smaskigt förslag till efterrätt!
Hoppas att du fått upp värmen nu! Kram anna

Louise sa...

Det där lät riktigt riktigt gott. Jag älskar blåbär och jag älskar maränger!

Jag svarade i min blogg på dina funderingar :-) säkert fler som undrar detsamma kom jag på.

Vi får nästan mailas vid angående den 11/5. Vilken tid är det & så?

Kram & godnatt (snart godnatt för mig iaf..)

Tess sa...

Ser supermumsigt ut! Du är kanonduktig verkligen...jag hade inte kunnat låta bli att smaka av :)
Kram

Nettan sa...

Hej & TACK, för kramen, den kändes *fniss*.
Ja, jag hoppas det blir bättre snart, varit en tung dag idag =0(

Du den där efterätten hade jag kunnat vräka i mig alldeles själv " som tröst "...lät smarrig !

Kramar Nettan

Birgitta sa...

Hej! Nu har jag strosat runt hos dej för första gången, men det blir fler besök. Jag ska testa den fina glassen du gjort. Den låter riktigt smaskig.
Kram Birgitta

ia sa...

Mumsfillibabba!
Jag vill smaka! Du får minsann göra lite åt mig oxå...som belöning när vi nått våra mål!
När ska vi öppna Bergdéns??? ;)
Tror minsann att du får stå för desserterna ;)
kram

ia sa...

Hej vännen!
Jag har bokat in oss på barnkalas den 5 maj på Danmarksbåten!
Du & jag & alla barnen!

Välkommen på barnkalas

Välkommen från klockan 10.00. Fri entré och massor med gratis skoj.

Fartyget ligger vid kaj i Masthugget. Entré via Stena Lines Danmarksterminal.


Hålltider

10.00 Incheckning och ombordstigning
10.30-11.15 En fartfylld show med Spökligan
11.15 Bus & stoj med Pirater
11.30 Rese- och upplevelseauktion
12.30 -13.15 En fartfylld show med Spökligan
14.00 Tack och välkommen åter!



Visst låter det skoj!!!
kram kram

thebromanders sa...

Det där lät bara supergott!!!

Anna sa...

Godmorgon Ingela! :-)
Tack för Din omtanke, det värmer..!
Vissa dagar är tyngre än andra och det har onekligen varit (och är) mycket i min familj senaste tiden.. Men men - det är det fiffiga med mitt skrivande, att när jag väl skrivit av mig mina tankar och känslor så känns det lite lättare igen :-).
Mums - lät gott med glass, det får jag nog ta och testa!
Ha en underbar dag!
Kramar,
Anna

Dorothéa -Nybliven tvillingmamma åt Noah & Jolie sa...

Hallå.
Jopå öppna är det fullrulle med olika aktiviteter, riktigt kul.
Jag går allti med en annan tvillingmamma också, så det är ju extra kul att vi har haft varandra genom hela graviditeten och nu =)

Nej jag har inte så stor koll på vilka mer som är med i min kategori heller nu när det vart final.
Såg att du var med för du hade skrivit det i din meny =)

Nej tyvärr har man väl faktiskt *absolut* ingen chans att gå längre nu. Är ju så stora bloggar med i mina två kategorier.
Men jag trodde aldrig att jag skulle gå såhär långt och bara det är ju precis som du säger en ära.
Verkligen.
Jag hade bara tänkt njuta av själva galan =D
Ska verkligen bli superkul.

Hoppas du får en bra dag nu.

Duracellmamman sa...

Vilket smarrigt recept!! Måste jag prova!! Grattis tull guldstjränan!!

Kramis!