tisdag 10 mars 2009

Ett snabbt och gott middagstips

Lax och majspasta
4 portioner och 580 kcal per portion för er som vill veta!


400 g lax
300 g fryst bladspenat
200 g purjolök i fina skivor
2 klyftor vitlök, pressade
1 msk margarin
2 dl Kelda lagalätt ( 5 %-ig grädde) (jag brukar ha en skvätt till)
4 dl majskorn ( jag tycker att det räcker med en burk)
1 st hönsbuljongstärning
240 g pasta
1 fpk fryst sparris

Gör så här:
Lägg ner fisken i lättsaltat kokande vatten. Använd gärna en vid och låg kastrull, laxen får bättre plats då. Låt laxen sjuda i 4-5 min. Slå av vattnet och låt fisken svalna.

Tina bladspenaten i en kastrull. Låt det mesta av vätskan koka bort.

Fräs purjolök och vitlök i margarin i en stekpanna. Obs, purjo bränner ganska lätt..

Tillsätt lagalätt, majs och buljongtärning. Låt pastasåsen småputtra i 5 min.

Finfördela laxen med händerna. Tillsätt lax och bladspenat i såsen. Rör försiktigt så inte laxen går sönder så mycket. Servera med pasta och sparris.

Det här tog mig ca 20 min att göra. Min lax var inte riktigt kall när jag blandade den i såsen men det gjorde inte så mycket! Riktigt gott och barnen åt som om dom inte hade sett mat förut! Gustav kunde än en gång äta själv ;-) Jag använde makaroner för att det är lättare för Gustav att äta men annars kan man ju ta vilken pasta som helst.

Smaklig måltid!

Idag ska jag en sista sväng (för den här veckan i varje fall) till Ikea. Bara lite smågrejer som fattas men det är lika bra att fixa till det medans jag är på gång. Annars blir det lätt liggandes några månader till..


Kram

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det där verkar ju gott. Himla fint att bli serverad mattips på det det här sättet. Ha det bra.

Livingroom sa...

Låter gott, skall testas.
-Lotta

Villa Carl Larsson sa...

Åh vad gott det verkar vara. Det är aldrig dumt att få recept när ideérna torkar. Tack! :)

Jag har missat en del hos dig märker jag. Ibland går det undan hihi. Hoppas allt är bra. Kram Josefin

Hemmalycka sa...

Det receptet lät ju jättegott!
Kram Åsa

CharmKatti sa...

Verkar vara snabbt och enkelt!
Bra med fiskrecept, det är jag själv lite dålig på.

Idag är det tisdag, en dag närmare fredag:-)

Vicky sa...

Du får inte fresta med mat så här tidigt på dagen... Låter gott!
Hoppas du får tag i det du behöver på IKEA idag. Kram

Mamma-Mu sa...

Låter hur gott som helst!

Tack för tipset.
Lax kan vi bara äta när Mannen är borta så det kallas för "Pappa borta mat" av mina barn... *ler*

Ha en fantastisk tisdag!

Kram Mimmi

Therese sa...

Både ser och låter gott! Och Ikea igen, vilken lyx... själv har man måååååååånga mil dit och det är nog tur å andra sidan ;-)

Kram kram

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Tittar in för att önska dig en strålande dag ;D

Massa kramar

Anonym sa...

Hej!

Åh, vad gott det såg ut!


Jag tänkte bara tipsa om att jag just nu har tre st tävlingar hos mig!

Du kan vinna ett presentkort på 300 kr från Sovtex här:

http://petramedaoche.blogg.se/2009/february/utkast-tavlingsregler.html



Vill du vinna ett presentkort på 350 kr från Kalasbolaget klickar du här:

http://petramedaoche.blogg.se/2009/february/tavling-nr-6-kalasbolaget.html


Och vill du vinna ett presentkort på 500 kr från Sophie´s Closet kikar du in här:

http://petramedaoche.blogg.se/2009/february/utkast-tavlingsregler-1.html


Jag vill även berätta att jag numera bloggar från http://www.PetramedAochE.se , kika gärna in =D

kram