söndag 14 december 2008

Redan 3:e advent

Oj, vad jag tycker veckorna går fort! Redan 3:e advent..

Vi hade kompisar här på lite glöggmingel igår kväll. Riktigt lyckat. Hela dagen går ändå åt till förberedelser. Fast jag hade förberett kvällen innan så det inte skulle vara så mycket att göra, men på något vis så går man och smågrejar hela dagen ändå!
Vi gjorde Janssons, julskinka, köttbullar, prinskorv och en matjesilltårta som var helt fantastisk, receptet finns här. Till Kaffet hade vi lite olika sorters hemgjort godis.

Vi hade bett alla att ta med en julklapp, då vi skulle leka en lek istället för traditionellt julklappsbyte. många har nog lekt denna lek. Man har två tärningar, alla paketen på bordet, slår en åt gången och när man får ett eller sex får man ta ett paket. När paketen är slut så öppnar dom som har några paket. Sedan fortsätter spelet... Sätt en timer på 15 minuter, det är tillräckligt långt för att man ska förlora känslan för hur långt det är kvar.. Samma regler gäller etta eller sexa, men nu tar man paketen av varandra. För att det ska bli lite sport så har man två tärningar i spel efter ett tag. Väldigt roligt, det är alltid några grejer som åker kors och tvärs över bordet i en väldig fart. Jag hade slagit in sju paket för det är roligare med många små saker.. Inte lika stor risk att man blir utan då ;) Ett av paketen var ett kort inramat på mig, min typ av humor.. Tur att Johan tog det till slut!

Elin har varit hos farmor och farfar hela helgen och nu läntar jag efter henne! Fast hon ska sova där en natt till. Gustav är nämligen inte så där jättemycket bättre, tyvärr och Johan ligger oxå med halsont nu... Då bestämde vi att jag ska åka och hämta henne imorgon istället... fast det är lite jobbigt måste jag erkänna, hon ska ju vara hemma och småbråka med mig ;)

Idag ska jag passa på att slå in julklappar och göra det sista på julkorten, jag har ju gjort alldeles egna! ni ska få se sen.

Kram

4 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter som en fin lördag tycker jag:)
KRAM goa du

segsliten sa...

Kul lek! Den har jag aldrig lekt, skulle vara kul att prova någon gång.Fick du något själv?
Jovisst går tiden fort! Den bara svischar iväg.
En julkram till dig och din familj ☺ och ha en bra 3:e advent!

Nettan sa...

Låter som en härlig Lördag, vi hade oxå lite " julmat " med Jansson & diverse, blev så sugen på det ;0).

Ha en mysig 3:dje advent..
Kram Nettan

Anonym sa...

Ja man saknar dem rätt så snabbt de små sötnosarna. Kram kram