tisdag 14 juli 2009

En saga från förr


Jag är tvungen att berätta för er om mina böcker som Elin har fått av mig. Jag prenumererade på något bokpaket när jag var liten och jag tittade efter på Rödluvan som var utgiven år 1980, det kan ju stämma ganska bra för då var jag alltså 6 år. Hur som helst så var nog sagorna liite annorlunda utformade på den tiden...

Här kommer texten på andra sidan i Rödluvan:
En dag sade Lilla Rödluvans mamma till henne: "Kom, Lilla Rödluvan! Här får du en kaka och en flaska vin . Ta det med dig och gå till mormor! Hon är sjuk och klen och behöver något att stärka sig med. Skynda dig iväg innan det blir för varmt! Och när du kommer ut, så kom ihåg att gå ordentligt och inte springa bort från vägen, för annars kan du falla och slå sönder flaskan, och då får stackars mormor inget vin. Och när du kommer hem till henne, så glöm inte att säga god morgon, och spring inte först omkring och kika i alla vrår"

Det är ju ett under att jag nästan är normal. Redan i tidig ålder har jag alltså fått lära mig att rädda vinet och det är tydligen inte hela världen om barnen skulle ramla och slå sig, rädda flaskan! Ett ganska tydligt budskap *skrattar*

Tur att Elin inte kan läsa, det är inte bara i den här sagan som man får modifiera texten lite... Jag skrattar lika mycket varje gång jag läser dom här böckerna, pedagogiken (om det fanns någon) stämmer kanske inte riktigt överens med dagens värderingar ;) I den lilla sjöjungrun får man veta att hon har 7 systrar men att hon är pappas favoritbarn! Det är så att man ramlar av stolen ibland ;)

Idag blir det en massa bus och skoj med 3 av Elins kompisar, full fart med andra ord!

Ha en bra dag!

Kram


Follow Ingela la la

7 kommentarer:

Livingroom sa...

Ja visst, det låter ju inte särskilt kul... har stött på en massa "konstiga" moderna böcker unde min tid på dagis. Minns speciellt en som handlade om en pappa som drack alla dagar och på morgnarna spydde han och mådde jätte illa och kunde inte leka med sina barn.. I den boken berättades det mycket utförligt om "dagen efter" och hur pappor var opålitliga eftersom de bara super....
Den boken läste jag bara en gång och även den gången fick jag hoppa över flera sidor...
Tac vet jag Kajsa Skogsmus ( min älsklingsbok när jag var liten ;) )
-Lotta

Therese sa...

Hi, hi vilken härlig iaktagelse du delar med dig av!!! Och kul att din blogg blem omnämnd, men jag kan lova att du har både kvalité, humor och själ i din blogg ,så lägg inte så stor vikt vid deras "recension" Vi ääääääääälskar din blogg :-) Kram

malin sa...

Ha ha, ja man tänkte nog lite annorlunda. :)

ALLT var kanske inte bättre förr!? ;)

Kram Ma

CharmKatti sa...

Ungefär lika pedagokisk som Emil och Pippi, en det blev ju folk av oss med...

Och du, ang föräldrabloggarna, du är unik!

Kram

A home far away sa...

Hihi, ja en del böcker är för lustiga, ser nun att jag missat en massa inlägg hos dig, dags att läsa ikapp med andra ord!

Kram Gunilla från Singapore

Mamma russin sa...

nu stack jag mig igen..:)

haha.. ja vilka böcker vi växte upp med.. klart det är därför vi räddar vinflaskan om vi faller, hihi..

krmakram gumman..

Popprinsessan sa...

Ha ha! Riktigt kul! Tycker själv att det är lite småjobbigt att alla annars dör i alla sagor. Speciellt allas mammor och ibland även pappor. Och i en bok om Ariel som vi har så ska hon döda prinsen med en kniv - hello?!?!?