tisdag 24 februari 2009

Bakat

Nu har vi bakat Grahamsbullar med ost. Jättegoda!

Här kommer receptet till ca 20 st:

25 g margarin

3 dl mjölk

50 g jäst

2 dl riven ost med stark smak

1 tsk salt

4 dl grahamsmjöl

ca 3 dl vetemjöl


Pensling

ägg

vetekli

ost


Smält matfett i en kastrull, häll på mjölken och låt det bli fingervarmt. Smula jäst i en bunke. Häll på vätskeblandningen, rör ut jästen. Blanda i ost och salt. Tillsätt grahamsmjölet och hälften av vetemjölet. Låt degen jäsa i 30 min väl övertäckt.

Arbeta i resten av vetemjölet och knåda degen smidig. Dela den i 20 delar och rulla till runda bullar. Lägg på en bakpappersklädd plåt och platta till dem något. Klipp ett djupt kryss i varje bulle.

Låt bullarna jäsa till nästan dubbla storleken i ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och stö på vetekli och ost.

Grädda mitt i ugnen 250 grader i ca 8 min. Låt svalna på galler!


Perfekt till mellanmålet! Elin åt med god aptit=) Roligt att redan har invigt min bok: Baka matbröd av Ica förlaget.


Så nu är det offentligt... Det blir giftemål! Tur att svärmor har Svensk Damtidning hemma så jag kan sitta och läsa om allt ;-) Riktigt roligt tycker jag att det är! Kungligt bröllop... =)



Vill du vara med och tävla om en ljuslykta från Ellis corner så kan du göra det här

eller vill du vara med och tävla om 12 st mingelmärken så kan du göra det här


Kram

13 kommentarer:

Hemmalycka sa...

Mumsigt, blir det någon semla idag?
Kram Åsa

Therese sa...

Hi, hi här hinner man bara önska ett recept så kommer det ett som guda sänt - såg riktigt gott ut!

Kramar
Therese

Hem och Lycka sa...

Mums vad gott! kram

Angelica sa...

Ser underbart goda ut, alldeles för goda ;D

Jag har så klart syndat idag, kunde inte låta bli att äta en kanelbulle till kaffet när mamma var här...

Så får väl ta en extratur i trappan senare när älsklingen kommer hem!

Hoppas att du får en riktig mumsig kväll!

Många goa' kramar

Angelica

Marie//Tekla Maräng sa...

Mums det recepte skall provas jag lovar.
Giftermål...? Victoria?
Om du vill så har jag en tävling på G.
Kram:)

Anonym sa...

Det såg verkligen supersmarrigt ut! Men att baka bröd...det känns långt borta just nu! Men det är ju kvar! Önskar dig en trevlig fettisdag! Kram anna

Evas sida sa...

Hejsan! De ser så mumsiga ut, lånar ditt recept, själv har jag precis tagit ut kardemumma bullarna som jag skall ha till fetisdagsbullar, ett litet kvällsmål, ha en bra kväll/Eva

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Ser very mumisgt ut!!!

Lägger receptet till samlingen :)

Kram.

Sorkfröknarna sa...

Så gott det ser ut, har precis satt mig med ett par knäckemackor. Tur att det inte doftar från datan också.
Christina
www.grandmother.blogg.se

Anonym sa...

Mmmm låter frestande gott.
Ja spännande med kungabröllop. Kommer sitta bänkad famför tvn....

Sjabbig men chic sa...

jaha.. kungligt bröllop! Jag tänkte: va?! Ska Ingela gifta sig! Och kommer det att stå i skvallerpressen?!
Men ni kanske redan är gifta förstås.

Lotta sa...

Hej,
ojojo vad jag blir sugen på nybakta bullar...får nog prova ditt recept imorgon.
Ha en bra dag.
hälsn. Lotta

Anonym sa...

De såg riktigt goda ut. Bakar mycke själv.