tisdag 7 september 2010

Något att fira!

Jag har äntligen fått ett efterlängtat besked :)

Med risk för att inte alla hänger med nu då det är ett glapp på ett år på den här bloggen så blev jag i våras väldigt dålig, hade alla möjliga symptom som jag absolut inte trodde hade med varann att göra.
Jag har egentligen varit dålig ganska länge vet jag nu när jag har förstått att allt har hängt samman men det var inte förrän i våras det blev väldigt mycket värre. Jag hade ont i lederna, kunde inte koncentrera mig, väldigt mycket sämre minne, upplevde en trötthet som jag inte trodde fanns och var lite allmänt deppig, ingenting var roligt riktigt. Jag upplevde det jättejobbigt måste jag säga..

Hur som haver så sökte jag i varje fall läkare för min ledvärk för det har vi i familjen sen tidigare så min diagnos var ju i stort sett klar när jag kom till doktorn *ler*

Efter några dagar så ringde han och sa att mina prover på sköldkörteln inte såg bra ut och frågade om jag kunde komma och ta om dom.

Jösses vad det for tankar i huvudet på mig då!! Vem hade pratat om sköldkörteln liksom? Inte jag i varje fall, jag hade ju ledvärk!

Efter fler prover så visade det sig att jag hade Hypotyreos-brist på sköldkörtelhormon och gissa vad?! När jag läste alla symptom på den här sjukdomen så kunde jag bocka av dom allihopa. Helt otroligt!
Det är oxå sköldkörteln som reglerar ämnesomsättningen, det är inte så konstigt att jag bara har gått upp i vikt.. :( Jag ser numera ut lite som Barbamamma, fluffig kan man säga.

Igår fick jag dock beskedet att dosen medicin jag äter nu har fått upp värderna igen och att det är stabilt :))
Nu är det så här att jag kommer att få äta medicin resten av livet vad jag har förstått men det känns ändå ok.

Jag tänker att kan jag äta en tablett varje dag och slippa alla dessa symptom så är jag nöjd!
Det är dessutom inga biverkningar av medicinen.
Förhoppningsvis så kommer jag att springa av mig min Barbamammakostym nu när jag har rätt förutsättningar.

Det känns väldigt skönt och visst känner jag att jag mår bättre! Jag har äntligen fått lusten till att göra saker tillbaka.

Idag har vi fint väder, riktigt härligt höstväder. Jag ska plantera lite nytt i utekrukorna tänkte jag.

Ha en fin dag!

Kram


Follow Ingela la la

11 kommentarer:

jenny sa...

Åh va härligt att höra att de hittade vad som gjorde dig hängig och att det går att medicinera - och inga biverkningar!

Massor massor med kramar till dig!

Vicky sa...

Underbart att du blev hjälpt och kan slippa alla symptom nu! Stor kram

Livet på Citronodlingen sa...

Härligt att ni har hittat rätt dos och allt redan :o)

Frida-FantastiskaMamman sa...

Vad UNDERBART gumman....måste vara skönt att få ett svar på varför & en medicin som gör dig bättre!!
Massor av kramisar<3

hemma hos lilla mej sa...

Åh vad skönt att fått en diagnos och mår bra.Vagd glad jag blir att du känner dej bättre och att du vet vad det är.Lycka till önskar dej en skön dag kram Rita ♥

Therese sa...

Men gud så skönt att få en rätsida på allt så du får må bra!!! Å tack rara för att du inger mig hopp om att Luran likt din Elin ska rata kitty vad det lider! Ha en fin dag <3

Vero sa...

Skönt att veta vad felet är och då kan jag tänka mig att bara man slipper alla symptom så är man glad, även om det betyder medicin resten av livet.

Glad för din skull.

En fin dag önskar jag dig.

Stor kram

Russin sa...

hej hopp..

så skönt att du börjar känna dig bättre nu.. och barbamammafiguren kommer du snart springa av dig, hihi..

varför bytte du från wp? jag lägger till denna bloggen på bloglovin nu igen iaf..:)

kramkram

Östblomman sa...

Hoppas att du firade ordentligt :). Först måste det ju varit så skönt och få svar på så många frågetecken om din hälsa. Sen är det ju grymt skönt att du fått till rätt dosering! Kram
Ps: har ändrat mina inställningar, nu kan man kommentera som anonym ;)

Popprinsessan sa...

Grattis! Vad skönt!!
Själv fick jag av en slump veta att jag hade B12-brist för några år sedan och kommer att få äta en tablett varje dag resten av mitt liv. Men det känns verkligen inte jobbigt att behöva göra det. Det blir ju rutin, som att borsta tänderna :-)

Härligt att du känner dig laddad igen!
Kram!

Tess sa...

Men vad skönt för dig! Hoppas du kan få må bra nu med rätt medicin.
Kramar