torsdag 13 augusti 2009

Trött sliten tvåbarnsmamma..



Elin pysslar lite med sina stämplar.

Den här dagen kommer inte gå till historien som en av dom bästa ur mammasynpunkt :(

Jösses, vilka gräl och bråk det är här hemma nu. Det värsta är att jag blir så ledsen. All kraft går ur mig... Hur kan den här tillsynes söta lilla flickan vara så jäklig.

Det värsta är att det är ju hemskt att säga och jag får dåligt samvete och det finns säkert en hel massa där ute som tycker jag har fel eller gör fel men jag måste ju ta striderna med henne.

Hon kan ju inte få bete sig hur som helst...

Vi hade en sammandrabbning imorse då hon spottade på golvet! (vart kommer sånt ifrån) och skrek och slog på Gustav och på mig och till slut blev jag så arg och ledsen.

Energin som gick åt då har jag inte fått tillbaka på hela dagen...

Jag känner mig nog mest deppig faktiskt :(

Imorgon har jag båda barnen hemma själv igen och jag kan ju inte säga att det känns jättekul, tyvärr. Jag orkar inte bråka hela tiden. Jag vill vara en rolig mamma, inte en tjattant.

Det är kulturkalaset här i Göteborg och dom har en massa roligt för barn där som jag skulle vilja ta med dom på men jag vet inte om jag orkar eller har tålamod till att rodda dessa två där själv... Nu ska jag väl inte ta ut nåt i förskott. Ibland går det ju jättebra när man kommer iväg. Vi får se hur jag gör..

Till nåt annat, lite roligare ;)

Vi har blivit med bil!

Vi måste tyvärr ha två bilar när jag börjar jobba så nu har vi köpt en liten grön Renault Clio som vi kommer ha som andra bil. Den kommer inte köras så långt, bara till dagis och till Johans jobb. Den blir nog bra för Johan, jag ska åka Volvo =)

Hoppas ni får en bra kväll. Jag ska försöka gaska upp mig och ladda för en ny dag!

Kram

Follow Ingela la la

21 kommentarer:

Hemmalycka sa...

Ibland är det inte lätt att vara mamma. Jag känner igen mig i det du skriver fast när mina barn var små och vissa dagar när maken kom hem var man ju inte särskilt rolig för man var trött och ledsen. Ville bara säga att så är det för de flesta emellanåt och man är inte en dålig förälder för att man känner så. En annan dag är ju de små liven helt underbara :)
Man får ta en dag i taget och tänka på de härliga stunder man har tillsammans. Du är en bra mamma, glöm inte det.
Kram
Åsa

Anonym sa...

Kära Ingela,

Med ålderns rätt kan jag berätta för Dig att spänningsfältet som finns mellan Dig och barnen, eller för all del lilla Pippi-damen, inte är ett statiskt tillstånd.
'
Självklart vet Du detta 'alleredan', men tyvärr så kan man inte se barnens barndom som den process som den faktiskt är, eftersom man är mitt uppe i den.

Det är dessutom omöjligt att under vissa perioder 'ta in' allt vad andra 'självutnämnda experter' säger.

Mitt stalltips, möt lilla damen med ett tillknäppt lugn, och visa henne att hon inte kan hitta Din 'röda knapp' så lätt längre. Sätt gränserna genom att inte nappa på hennes krok!! Min erfarenhet? Tre söner som jag ibland ville byta mot en flicka!!

Kämpa på tjejen!!

Agneta

Louise sa...

Det är inte kul när man har sådana dagar :-( eller sådana perioder när barnen kräver så mkt, men det går över. Tills nästa jobbiga period kommer...

Jag är ensam 4 dagar nu med med barnen och håller just på att skriva ett halvgnälligt inlägg om det faktiskt. Är inte heller på topp idag.

Kram på dig & grattis iaf till lilla gulliga bilen

malin sa...

Det ÄR jobbigt attvara tjatmamman, usch! Värre kontrovärrser tycks det vara med tjejerna också.

Du har rätt du måste absolut ta tag i det, fast det är så nötigt och jobbigt. Jag är helt säker på att du gör ett kanon jobb!

Kram Ma

Hem och Lycka sa...

Jag är ju inte mamma själv ännu så jag kan nog inte komma med så bra ord men förstår att du blir ledsen. Trotsåldern med allt vad det innebär. Det går dock över!

Snygg ny bil!

kram

Nettan sa...

Jadu, det är väl våran lott att vara en tjatig " hönsmamma ".
Men du ska se, det blir snart bra igen, ta en dag i taget, andas & ta dig tid för dig själv.

Söt liten bil Mannen fått ;)

Ingela, you are the BEST !
Kram Nettan

Helen sa...

Hoppas att du redan har hunnit ladda lite ny, positiv energi!
Jag förstår precis hur du känner, denna sommar känns som den varit en ständig kamp mellan mig och våran 8-åring; fattar inte var han får allt ifrån och att han tror att han kan komma undan med att säga och göra en hel del taskiga saker.

Wojtan sa...

Hej

Känner såååååå mycket igen mig, men det är tyvärr bara att spotta i nävarna ( inte golvet), sova ut och påbörja en ny dag i morgon.
Vi sitter alla med dåligt samvete och det är skittråkigt att vara surtant.
Vi kan väl höras i morgon på förmiddagen. Jag är hemma med barnen så kanske vi kunde hitta på något tilsammans innan vi får en myskväll utan barn sen hos Ingela.

Kram Åsa

irin sa...

Grattis till bilen!
kramis från ännu en tröttis

Anna sa...

Hej kära fina Ingela!
Örk ja... Läs mitt senaste inlägg, så kan Du genast känna Dig som en topp-mamma igen! :-)
Tusen tack för Dina - som vanligt! - fina rader hos mig!
Och tack för berömmet av bilderna, kul att höra! Jag älskar ju att fotografera och ibland får man ju "till det" riktigt bra och andra gånger inte alls..! :-) Och som säkert många redan gissat är jag extremt självkritisk, så det ska mycket till för att jag själv ska känna mig nöjd med en text eller bild! :-)
Hoppas Ditt mamma-mod stigit igen - om inte. så läs raderna i mitt sista inlägg..! Det är min älskade syster som så klokt har talat!
Och vad fan - vi ÄR bra! Eller hur?! :-)
Många, varma kramar,
Anna

charmkatti sa...

Usch, jobbiga dagar, dom vill man inte ha för många av. Men du vet hur det är, har man inte jobbiga dagar har man inga bra dagar...

Kram och puss!

Jessica sa...

Hej, ja ibland är det inte lätt att tampas med de små liven. Känner igen mig i det du skriver. Man tänk på att om ett par veckor är säkert den här fasen över!

Hoppas du får en skön helg, å glöm inte att du är en supermamma!

Grattis till fina bilen! Blev full i skratt för vi har samma (omanliga) fördelning här hemma. Jag kör nya stora volvon och Ola i den lilla tant-shoppingbilen :)

Kram
Jessica

PetramedAochE sa...

Känner igen mig i din dag. Det är hopplöst ibland..

Men GRATTIS till den nya bilen!! =D

Marie//Tekla Maräng sa...

Jag ser här att dom flesta har skrivit precis det jag sitter och tänker på så jag kan bara hålla med. Tänk på att en mamma som tjatar och tar strider Är en mamma som bryr sig!
Men visst blir man trött och ledsen men du älskar ju dina barn det vet vi verkligen som följer denna blogg.
Kramar i massor Marie:)

Sessan ☆ sa...

Åhhh vad jag skickar en jätte stor kram till dig när jag läst detta!!!
Det hjälper dig fint lite, men jag har det exakt som du om dagen.... Idag har hon varit förj****lig rent utsagt!

Ful i munnen så man backsnar & uppför sig som om hon var 10:o & inte 3.5 & så detta eviga gnälla & gråtande, domderande & göra allt först.

Varje kväll pussar jag den vackra sovande ängeln & viskar sov gott i jesu namn & ber om en harmonisk morgon dag....
Men jag tror varken hon eller min herre hör på det örat *ha ha*

Miljoner styrke kramar hjärtat

Anonym sa...

Ta det som en man! Bryt ihop och kom igen...;) Det blir nog bättre imorgon! Det var en söt liten bil ni har skaffat er iaf!

kram S

Livet på Citronodlingen sa...

Ingela, jag förstår att det känns jättejobbigt när det bara blir en massa gräl, men jag tror det är något alla familjer går igenom... Det har inget med dig som mamma att göra.
Kram!!

Rebecca sa...

Förstår precis vad du menar, det finns en anledning till att denna helgen är guld värd för mig. Problemet är inte bara en 3 åring utan en 3-åring och en 1,5 åring med båda samma humör. Som sagt, sommarlovet har varit aningen långt.
Massor med kramar och hoppas det är en bättre dag idag! (om inte annat så för att jag kommer hihi)

Therese sa...

Styrkerkamar till dig, du får se det som så att hon har skinn på näsan och kommer att gå långt här i livet... Trevlig helg! Kram

Anonym sa...

Åh sådana dagar är aldrig roliga... för de dagarna har nog de flesta mammorna någon gång då och då.
Hoppas att denna tjugonde kommentar verkligen får dig på fötterna denna fredag! Kram vännen!
/ Anna

Anneli sa...

Inte kul när barnen beter sig illa. Kan tyvärr inte trösta dig med att det blir bättre när de blir lite äldre. Jag håller på att bli vansinnig på mina två (15 och 12 år). Finns det något ljus i tunneln?? På ingång i puberteten båda två med hormoner som rusar åt alla håll..........