torsdag 23 juli 2009

Wild life

Vilken dag! Hur mysigt som helst har vi haft det.

Vi åkte till Vildmarksgalleriet i Mo, utanför Ockelbo idag. DET är jag glad för :) Det var ett riktigt fint och roligt galleri med fina tavlor, hantverk i trä och en och annan delikatess (björn, älg och bäver tex.) Jag har smakat björnkorv idag för första gången när vi fikade där på galleriet.. Den var ganska stark. Mamma tog en smörgås med björnkorv så då passade jag på för jag skulle inte vilja ha en hel smörgås med björnkorv, så gott var det inte...

Dom uppstoppade djuren tyckte Elin var jättespännande, speciellt björnarna och vargen. Det är lite roligt för mammas man såg björn förra året där dom bodde då och mamma satt på bron hemma en morgon och då kom en stor varg och gick förbi, man kanske ska vara glad att dom har flyttat...

Efter fikat gick vi vidare till älgparken precis bedvid. Dom har en älg som heter Daniel (den som ligger på kortet) han var i stort sett tam, brydde sig inte alls att man stod nära och tittade, han åt mest och sen gick han och la sig igen. Det man inte ser på kortet är att på vindskyddet är tre kronors symbol. Jag behöver inte berätta att det finns en till älg som heter Victoria va? Hon däremot var lite skygg och hade kalvar som hon skyddade. Mer normalt kanske ;)

Fast vi hade tur att se några av dom andra älgarna i hänget, dom som är vilda till sinnet. En älgko kom fram med sin lille kalv för att äta lite blad. Dom stödmatade tydligen älgarna där för att dom inte skulle gå för hårt på den naturliga skogen.

Det här utflyktsmålet var perfekt och riktigt roligt och mysigt. Det kan jag rekommendera om ni har vägarna förbi. Hit kommer vi åka fler gånger. Kul att kunna vara så nära vår natur.

Vi avlutade vår dag med att åka och bada lite, tyvärr började det regna då men det är ju vatten det med ;) När vi kom hem hade mamma gjort slottsstek med potatis, sås och gele. Det är bara hos mamma man får sånt, gott!

Det här har varit den skönaste semesterdagen hittills, vi har gjort mycket roligt och hälsat på nära och kära men idag har vi bara varit på något sätt. Dessutom så fick vi sova lite längre imorse, det kan ju oxå ha bidragit. Jag har varit så trött dom sista dagarna så jag har haft problem med att komma ihåg dom enklaste sakerna, som mitt efternamn och sånt ;)

Ha en bra kväll!

Kram

Follow Ingela la la

20 kommentarer:

Sjabbig men chic sa...

Tänk att vi har också en älgpark här i närheten fast jag har aldrig varit dit. Men tyskar och barn älskar det! Måste ha varit en ultimat dag för en barnfamilj.

Ha det riktigt bra gumman!

kram Lisa

Anonym sa...

Låter som en mycket lyckad dag! Ha det gott! Kram Anna

irin sa...

åhh vad mysigt!
Jag önskar att vi kunnat följa med.
Vi får ta en tur till Naturhistoriska när vi ses nästa gång :)
kram

Livet på Citronodlingen sa...

Ser himlans trevligt ut :o)
Skönt att du fick sova lite längre imorse, det är aldrig fel!

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket härligt utflyktsmål. Är ju inte var dag man ser en älg och här var det ju flera samtidigt.

kramar Ullis

malin sa...

Björnkorv, spännande!

Som du säger kul att kolla närmare på våran svenska fauna.

Vi hade lite mera "storstadsdjungel" :). Skulle förstås få väldiga protester om någon såg att jag kallade Norrtälje för stor stad, vilket det ju inte är. Men typ lika mycket folk som i en storstad tyckte jag allt att det var. ;)

Kram Ma

Rebecca sa...

Vilken mysig dag ni haft och vilken lyx med lite sovmorgon.
Skrattade gott när du skrev älgarnas namn hihi.
Hoppas ni får en härlig dag i morgon med.

Kramar i massor

sand mellan tårna sa...

Låter som en mysig dag.... fast jag tycker älgar är lite läskiga..... fast det är väl trafiken+älg jag tänker på då.... de är ju lite fulsöta i skogen....

Kram L

Hemma hos Bröderna Bus sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Vad skönt att ha djuren under kontroll, fniss. Här är det björnar som springer hej vilt överallt tom inne i byn :O(
Älgar har vi också gott om men pga att björnarna tar kalvarna så blir det mindre och mindre.
Nu ska jag smyga ut och sno en gubbe av sniglarna innan det är sängen. Natti natt och kram

maria sa...

Vilken mysig utflykt!

Anneli sa...

Låter som en härlig dag. Hoppas att du får fler sådana semesterdagar.

Livingroom sa...

Låter skoj! Såklart måste de ju ha en Victoria & Daniel. Men de kunde ju ha varit söta nallebjörnar;)..
Vi har inte på några år varit på vår egen djurpark -Högholmen., men kanske man skulle hinna med det ännu i sommar,
-Lotta

Therese sa...

Vad mycket roligt ni hinner med under semestern - kul att då se allt i dina fina collage :-) Och nu förstår jag lite hur du kände inför mamma galan, jag var så nervös innan jag träffade mamma Bus, men ack så skoj det var att träffa människan bakom bloggen - hon är så go!!!! Kramar i massor

HUSnrNIO sa...

Låter (och ser ut) som en skoj dag:D

Elin sa...

Vilket häftigt ställe. Det har jag aldrig hört talas om :)
Fina bilderkollage

Popprinsessan sa...

Men oj vad ni hittar på mycket! Det är ju äventyr och utflykter varje dag!!

Härligt att barnen får uppleva en massa och ni får träffa nära och kära. Hur länge ska ni vara iväg?

2BarnsMamman sa...

Vilken härlig dag! Hoppas ni får flera sköna semesterdagar! Kram

Frida sa...

Älgar, björnkorv & dom man älskar nära . VAD mer kan man önska sig en grå dag i juli;D
Pussar<3

Sessan ☆ sa...

Ser helt underbart ut!! Skulle så gärna tagit några sådana turer denna sommaren, men vi får ta gen det nästa sommar..... Då ve jag iaf vart jag hittar alla rese tips ;D

Tusen tusen tack hjärtat för peppande kommentarer!
Jag kommer mig sakta men säker, eller snaare njuter de timmar som är smärtfria & lite flummiga *lol*

STOR Helg KRAM

PetramedAochE sa...

Åh, spännande med björnkorv! Det skulle jag också vilja pröva =)

kram