söndag 10 maj 2009

Hoppas den lever ett tag


En av presenterna från svärmor och svärfar!
Fint fat med ljus och blommor!
Nu hoppas jag bara att jag kan hålla liv i den här blomman ett tag ;)

Jag och orkidéer är ingen lyckad kombination. Mina har oftast bara stänglar utan blommor, dom lever men blommar inte. Då är dom ju inte speciellt vackra..

Jag har två i köket som jag hade bestämt mig för att slänga men nu har dom plötsligt fått lite blommor...

Idag ska jag jobba, det ska bli roligt. Nu var det ju ett tag sen!
Hoppas att ni får en härlig söndag, vad ni än hittar på.

Jag såg att det nästan är 100 st som är med och firar med mig och är med i min lilla utlottning! Hur kul som helst ;)

Vill du vara med och fira 10 000 besökare med mig? Jag lottar ut väggordet Carpe Diem här
Kram

35 kommentarer:

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Orkidéer är ju världens vackraste! Men jag är också rätt kass på att hålla dom vid liv... :(

Hoppas att Du lyckas denna gången :)

Kram
flisan.

Livet på Citronodlingen sa...

Inte världens mest lättskötta blomma precis, men otroligt vacker!

Wojtan sa...

Godmorgon

DEt är ju fullt normalt att orkideè tappar sina blommor med jämna mellanrum, de är inte döda för det!
Vattna dem sparsamt, typ som om du helt glömt av dem. Klipp bort den delen av stängeln som är brun och ställ dem åt sidan. Bara avvakta så kommer det nya blommor.
Jag har lärt mig att gilla även de som inte blommar. Har mängder av dem här hemma och de blommar oftast om.
Kram på dig

Anonym sa...

Jättefin blomma. Hoppas den klarar sig nu.
kram kram

Jessica sa...

Fin orkidé.
Har lärt mig tycka om dem (tyckte de var fula förrut).
När den inte blommar gömmer jag den bakom köksgardinen.

Hoppas din diskmaskin överlever också :)

Ha det gott,
kram

Therese sa...

Orkidéer är så ackra, men ajg liksom du har inte sådan tur med dem... men skam den som ger sig! Någon gång ska man väl lyckas?! Log åt inlägget om diskmaskinen, hoppas den vilar sig i form, och att arbetet går bra.

Massor med kramar!

Villa Carl Larsson sa...

Så vacker! Den ska du vårda ömt :) Och det viktigaste är att vårda dem på samma sätt som man lärt dem. Jag vattnar mina en gång i veckan, dränker dem ordentligt, låter rinna av och ställer tillbaka dem i krukan. De ska inte stå i vatten. Vänjer man dem vid en gång i veckan så fortsätter man med det. En gång varannan eller en gång i månaden går också bra. Låt de stå ljust men inte i direkt solljus. Då trivs de bäst. Och sen när de blommat färdigt, göm dem bakom en gardin eller nåt och vattna dem på precis samma sätt. Till slut blommar de igen. Tålamod! :)

Du kanske visste detta redan. Dock bara lite tips av en som älskar orkideér. Kram Josefin

Lilla Rummet sa...

Vilken fin orkidé du fick. Har själv 8 st i olika fäger och den som jag haft längst har jag haft i ca 5 år. De blommar ca 10 mån om året. Lycka till med blomman.
Ha en skön helg.
Kram Britt

hemma hos lilla mej sa...

orkideer är ju så underbart vackra.Hoppas du lyckas denna gång.Ha en mysig söndag kramiz ~~~~~RITA~~~~~.

paula sa...

de är så vackra orkideer har en i köket den har blommat länge nu ,
vet inte hur jag burit mig åt men
ha det bra kramiz

Vicky sa...

Vackert med orkideér!
Hoppas du får en bra dag på jobbet :)

Nettan sa...

Nää, släng dom inte, mina har oxå fått " knopp " igen =0).

Kram Nettan

HUSnrNIO sa...

Jag är kass på den där sortens blomma:( Men att njuta av ett fint arrangemang har jag lätt för. Ha en trevlig söndag.

Popprinsessan sa...

Vilket fint arragemang!
Jag har också haft lite otur med orkidéer... gärna dyra från fina blomsteraffärer.. Men så köpte jag två på IKEA för typ 79:-/st och de har blommat sedan dess (för ca 1 år sedan...) Otroligt!!! Så nu vågar jag försöka mig på dem mer och mer - för de är så underbart vackra!

Vad är det du jobbar med?
Här är det dansuppvisning för L idag. Ska bli oerhört spännande.. får se om hon vågar eller ej...

Ha en bra söndag!

Mitt smultronställe sa...

De är så fina men såååå svåra att hålla i liv..... Trivs inte hos mej!! Jag är med och tävlar!!! Håller tummarna. Hoppas du har en bra söndag!! Kram Camilla.

Louise sa...

Jag älskar orkidéer och tycker de är väldigt lätteskötta faktiskt. Varannan vecka fyller jag deras kruka med vatten helt & så får de stå med det i en halvtimme ungefär sedan häller man av det Det är enda sättet man behöver vattna orikdéer på. Har funkat bra för mig men du kanske redan gör så?

Vi ses imorgon. Skall kolla på Eniro så jag hittar ordentligt. Ringer om jag inte hittar parkeringen bara!

Cissi sa...

Hej hej! Kikar in för första gången, jättemysig blogg du har. Fin header med otroligt vackra foton.

Inas sa...

Hej Du!

Jag gillar verkligen Orkidéer och de är så vackra... men svåra att få att leva och fula när de inte blommar... lycka till med din. Ha en bra dag och vecka goa kramar Ina

Tess sa...

Åh så fin orkide! Hoppas den får överleva.
Må så gott.
Kram T

Hemmalycka sa...

En hutt vatten i veckan eller två huttar vatten varannan vecka. Jag har köpt två fake-stänglar på Sia med vita orkideer som jag sticker i krukan när det saknas blommor.
Klart du ska fortsätta med VV annars vet du var jag finns och jag ska väl inte lova för mycket för jag har inte ens varit med en vecka men man äter gott iaf.
Kram Åsa

pralinen sa...

Vackert arrangemang! Svärisarna verkar ha bra smak :-)

Har du möjlighet att ställa orkiden mörkt när den inte blommar så kommer den igen, jag har 3 st som turnerar mellan källaren=vila, när ny blomstängel kommer får de flytta upp i sovrummet och när knopparna äntligen blommar så får den plats vardasrummet. Jag ställer dem i vasken och genomvattnar en gång var annan vecka.

Hanna sa...

Orkideér är bara så fina.
Hanna

Ullis/Leva på landet sa...

Så fin orkidé du har fått. Här blir de lite misskötta så de tror att de ska dö hela tiden och då gör de allt för att blomma en sista gång, hela tiden:)Våra står väldigt soligt och får sig en skvätt vatten så där en gång i veckan.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

CharmKatti sa...

Det verkar helt klart som att du har haft fullt upp i helgen:-)
Många gäster ch trevligt umgänge, det är så mycket lättare på våren och sommaren på nåt sätt.

Mina orkideer har inte ens några stänglar....

Magdalena sa...

Love orkideer: )
Norrfönster är en bra placering och så precis som nån skrev dränka dem i en bytta nångång ibland.
HA en bra helg , nu ska jag tävla i den fina 10000tävling
Kram

2BarnsMamman sa...

Jag är precis likadan med blommor av alla dess sorter. Skrev faktiskt ett inlägg om det så sent som idag - vilket sammanträffande :) Lycka till med den!

Anonym sa...

Hejsan vännen! Hoppas du mår bra! Här har vi väckt vårt växthus ur vinterdvalan efter en spännande morgon! Önskar dig en trevlig kväll! kram Anna

Frida sa...

Jag har massor av rkideer , men lyckas nästan aldrig få dom att blomma om ;P
Vad kul med din tävling!!!
Hoppas att jobbdagen gick bra & att du får en mysig kväll.
Kramar<3

Evas sida sa...

Hejsan! Ville bara titta in och säga hej. Orkideer är inte helt lätt att ha att göra med, men konstigt nog mina två på jobbet mår jättebra, det kanske är för att jag glömmer att vattna dem ibland. Ha det gott/Eva

Härligheter enligt Erika sa...

Härligt att du tycker till! Jag bad om det, eller hur? Ja, det vita känns lite som att det är för sterilt för att vara jag. Välkommen tillbaka! Jag har dig på bloggkoll.=)
Ge orkiden ett snapsglas vatten en gång i veckan så är de fina. Beatsäm dig för en veckodag så går det lätt!
Kramar Erika

Sophie sa...

Fin header, fin blogg! Lycka till med orkidéerna..

Jessica sa...

Vilken fin present du fått!
Älskar orkidéer!

Hoppas att du haft en bra dag på jobbet Ingela och att allt är bra med dig annars!

Kram!
//Jessica

Sara Mårtensson sa...

Ja nu är våren här också!! Jag såg videkissar idag!! Tjoohoo så kul!
Jag har köpt pelargoner som står i fönstret och väntar på att få flytta ut och penseérna bor inne hos mamma tills de ska få komma ut i en kruka. Förstår att ni har lite mera vår/sommar än här ;-)
Nu ska jag tävla i din fina tävling!!
Ha en fin vecka!
Kram Sara

Sara Mårtensson sa...

Oj glömde..
Din blomma är superfin! Hoppas du lyckas med den! :-)
Kram igen!

Paw sa...

Hej! Jag undrar om du skulle vara intresserad av att köpa handgjorda bbarnkläder. Kika in och säg vad du tycker =) //Paw