fredag 13 mars 2009

Recept

Här kommer recepten från igår!

Köttfärssoppa ca. 4 port

400 g nötfärs
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
4 st morötter i bitar
6 st potatisar i bitar (större bitar än morötterna)
2 st buljongtärningar (jag använde kötttbuljong)
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré ( jag använde nog det dubbla, smaka!)
1 röd paprika
creme fraiche

Fräs nötfärs, gul lök och vitlök. Häll på 1 liter vatten, buljongtärningarna, tomatpurén, morötterna, potatisen och paprikapulvret. Koka tills potatis och morötter är mjuka. Potatisen reder soppan lite grann.
Vi kryddade lite med cayenne och timjan.

Lägg i strimlad röd paprika innan servering.

Servera med creme fraiche och bröd

Smaklig måltid!

Den här soppan blev vi bjudna på i Sälen så receptet kommer ifrån ett av paren som var med där! Ett grundrecept som man kan utveckla lite efter eget tycke och smak. Väldigt god!



Brytbullar med örtkryddor
Ca 30 st


100 g margarin
3 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk torkad timjan, basilika eller oregano (vi använde timjan denna gången)
ca 8 dl vetemjöl

Pensling: 3 msk smält margarin eller smör
Lite flingsalt ( det var inte med i receptet, det har jag lagt till)

Smält matfettet och häll på mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Rör ut jästen med lite av degspadet och häll sen på resten.

Tillsätt saltet, hälften av örtkryddan och mjölet.

Arbeta degen blank och smidig och släpper kanten. Ta upp den på arbetsbänken och dela den i 30 lika stora delar.

Forma varje del till en rund bulle. Placera dem ganska tätt i en liten långpanna ca 25*35 cm (jag använde en vanlig). Pensla med smält matfett, strö över lite flingsalt (kan uteslutas). Strö över resen av örtkryddan och låt jäsa i ca 30 min under bakduk.

Grädda mitt i ugnen i 225 grädda ca 15 min.

Låt svalna på galler.

Lycka till!


Det kom även en fråga på tårtan... Det är inget märkvärdigt..
Jag har köpt tårtbotten.

Ett lager är alltid jordgubbssylt blandat med lite grädde

Andra lagret gör jag lite olika, ibland mosad banan + lite grädde eller marsansås eller som igår marsansås med lite chokladkross i.

Grädde på och runt, spritsar en kant med grädde. Garnera med det man vill ha ( Elin vill alltid att det ska vara Non-stop på så just nu är vi lite begränsade ;-)

Avsluta med lite strössel, riven choklad eller jordgubbskulor.

Tips! Gör tårtan nästan klar dagen innan, då blir den mycket saftigare. Skulle det bli ont om tid och ni ska ta fram tårtan om någon timme så fukta tårtbotten med lite sockerdricka så blir den saftig ändå! Droppa på lite bara =)

Har ni några frågor är det bara att höra av er!

Kram

5 kommentarer:

Villa Carl Larsson sa...

Åh jisses vad gott alltså!! Brytbullarna skulle jag vilja ha till frukost i morgon. Kan du langa över några? *blink* Och för att inte tala om tårtan. Näe nu måste jag nog iväg och fika lite hehe. Hoppas du får en trevlig helg.

Kram Josefin

CharmKatti sa...

svar: Nä så lyckligt lottade är vi inte, vi ska hem till goda vänner och äta gott och titta tillsammans på tvn...

Vero sa...

Sån soppa brukar jag också göra. Med en massa chili i och då kan man gärna klicka ner en matsked creme fraiche till varje portion vid servering. Jammi...

Snart lunch här. Blev hungrig nu!

Hem och Lycka sa...

Underbart, ska absolut testa nån gång!

kram

Anonym sa...

Det låter och ser helt underbart gott... Ha en toppen kväll i kväll, vännen... Denna vecka har verkligen sugit musten ur mig... Trött men lycklig... Kram Anna