fredag 8 oktober 2010

Det fick mig att fundera lite..

För några dagar sedan så fick jag hem Amelia, den har bara legat där för jag har inte haft varken tid eller ork att läsa..

Idag så satte jag mig och läste lite och fastnade för en artikel med namnet Småbarnsfamiljer - SLUTA lyx-gnälla. Här kan du läsa lite om du vill :)

Hur som helst så handlar det om hur man prioriterar småbarnsåren.

Det här är något som jag ofta funderar över och efter ha läst artikeln så kom det såklart fullt med tankar igen..
Jag är oxå en av dom som drömmer om 6 timmars arbetsdag för att få tid till annat (familjen) men det är ju faktiskt en prioriteringsfråga för mig. Inte upp till staten att bestämma..

Alla har ju inte möjligheten att kunna prioritera, vissa har faktiskt inget val utan måste jobba heltid för att få det att gå runt.
Sen finns det faktiskt dom som vill och är helt nöjd med det.
Men vad vill jag?

Det här är ju egentligen något jag oxå vill, jag vill inte prioritera jobb och att alltid komma hem trött och sen ge barnen ett par av mina timmar innan dom går och lägger sig. Samtidigt så vill man ju ha en massa saker och då menar jag materiella saker till största delen.. radhus, platt-tv, systemkamera och en massa annat.
Den eviga frågan är ju om det är värt det?
Jag tror inte det..

Kanske är jag för feg, kanske måste beslutet växa fram ett tag..
Medans jag funderar så fortsätter dagarna att rulla på.. och det känns som att det är fredag hela tiden.

Nu är för ovanlighetens skull hela familjen samlad redan och det är fredag. Det ska bli tacos och mys för hela slanten. Eftersom jag har varit hemma med Gustav idag så är jag inte heller trött :)

Hoppas att ni får en mysig fredagskväll!

Kram

Follow Ingela la la

3 kommentarer:

Therese sa...

Jag har inte läst artikeln men visst är det så att man vill ha liksom lite av allt. Jobba lagom mycket, umgås med barnen, ha egen tid, ha materiella saker mm mm. Det är svårt att prioritera rätt alla gånger och tiden rinner ju liksom i väg snabbt som attan. I bland känns det ena rätt, ibland det andra :)
Ha riktigt trevligt fredagsmys!
Kramar

Ullis/Leva på landet sa...

Är ju kul att jobba, men skönt att ha ork över när man kommer hem. Har haft tur att maken hade ett sådant jobb när våra var mindre att han jobbade massor när jag var ledig och tvärtom. Det innebar i alla fall att barnen har fått vara hemma mycket med någon av oss föräldrar. Skönt för vår del.
Ha en bra helg!
Kram Ullis

Sjabbig men chic sa...

Ja, det är ju det där som är problemet. Man vill jobba och göra ett bra jobb och man vill vara med barnen och vara bästa mamman i världen. Alltså om någon höll en pistol mot skallen och sa att man var tvungen att välja så skulle man ju inte behöva tänka två gånger på vad man skulle välja direkt. Jag hade det superlyxigt i många år när barnen var små eftersom jag pluggade från Fabbe var 2,5 ungefär. Jag var med barnen nästan jämt och när de var på dagis så råpluggade jag och tänk! Jag har aldrig missat en enda tenta. Jag tror att man blir väldigt organiserad för att man måste. Och tänk vad skönt det var om man någon morgon såg att nej, men nu är den här lilla ungen jättetrött och behöver få vara hemma och bara tanka. Ja då fick de det. Men tänk att nu blev det här en hel roman och en surrig roman. Men det är bara för att jag är jättetrött och sitter upp och väntar på Gryssan som är på tjejmiddag.

Kramis Lisa