söndag 28 december 2008

En underbar vit jul!

Gissa om Elin blev glad över all snö!


På julaftonsmorgon fick Elin ett par längdskidor.

Det var bara att ut och åka!



Vi har haft det jätteskönt och mysigt. Det går liksom inte att stressa upp sig där i byn.. Finns inte ens en affär, jo en mil bort förstås..
Det var så skönt att komma till mamma fast ändå i egen stuga, min barndomsstuga dessutom! Det lustiga var att det kändes helt naturligt att kliva in där. Såg lite annorlunda ut (tack och lov), det hade rustas upp med lite panel och nya tapeter och större badrum. Det uppskattades ;) I början när vi hade stugan så var det utedass, efter ett tag så blev det mulltoa och nu var det vanlig toalett och dusch. Hur skönt som helst!
Det går inte att möblera på så många sätt så soffan stod där den alltid stått och när jag satt där och tittade ut så slog det mig att det var det mest naturliga i världen.. Konstigt egentligen för det är nog 15 år sedan mamma sålde den..
Det som är så skönt där att det blir verkligen tyst, så tyst att det nästan är jobbigt för oss som inte är van. Låter lite konstigt men så är det. Man hör bara naturen, skönt men ovant.
Mamma hade gjort så fint åt oss och dom hade det så mysigt och hemtrevligt därhemma. Kändes nästan som när jag var liten till jul. Jag känner ju i för sig ingen som kan pynta och sätta upp lampor och ha sig som mamma, trots att det inte kommer några barn och hälsar på så åker hela paketet fram, detta händer även till påsk.. =) Helt underbart!
Dom hade ordnat så att en granne kom och var tomte. Elin var så ordentlig och bjöd in tomten i stugan och sen satte hon sig lugnt i soffan, tills paketen började komma.. då hoppade hon upp och ner, tur det var måttligt med paket!
På vägen upp sa jag till Johan; nu är det väl bara magsjuka vi inte har haft?
Skulle jag inte ha gjort.. två timmar senare så började Elin, han var lite risig på julafton också, sen har det varit Gustavs tur... Fast det har varit lindrigt får jag säga. Matvägran och en och annan olycka, inte mer. Det är ju inte så farligt!
På det stora hela har det varit en underbar vit jul! Nu är jag ändå nöjd med att vara hemma igen ;) Min längtan efter snö har också mättats för en stund, jag klarar mig nog tills vi ska till Sälen i varje fall =)

Kram

8 kommentarer:

Helen sa...

Låter som om ni haft en härlig jul! HAde gärna tat lite snö här hemma, så tråkigt med allt det gråa!

Mamma Linda sa...

Vad skönt det låter, och det är inte så dumt att komma bort ibland och bli lite bortskämd. Synd att barna blev lite sjuka, men tur att det gått bra ändå.
Önskar er en god fortsättning, det är kul att du är tillbaka i bloggen ;-) har saknat dig.

Kramar Linda

Anonym sa...

Välkommen tillbaka! Härligt att höra att ni haft det bra. Synd bara på magsjukan!
Hoppas att du får en trevlig söndagkväll! Kram anna

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen & tack för dina alltid så goa kommentarer inne hos mig - jag blir såå glad!

Vilka härliga bilder i vinterland det var här - mysigt!

Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR!

Kram Jes ♥

Hem och Lycka sa...

Låter jättemysigt och vilken söt stuga! Härligt för barnen med snö, har blev det ju inte ett smack av den saken - bara lite hagel som låg kvar ett tag på backen, närmare än så blev det inte :-(

Jooo, jag förstår p r e c i s vad du menade med julklappen ;-) Hoppas du blev nöjd :-)

Martin var superförkyld med feber över jul och nu har jag fått det. Så Martin fick ut och fira efterjul med sin familj ensam idag. Stackars mig fick nöja mig med soffan och teven ;-)

kram

Mamma Linda sa...

Det är ju så, borta bra men hemma bäst. Vi ska åka till Stockholm över nyår, åker imorgon. Det ska bli skönt att komma hemifrån några dagar.
Agnes kröp riktigt mycket på kvällen dan innan julafton. Innan dess hade det bara varit lite, men hon har "hoppat" sig fram på rumpan ett bra tag hihi. Såg kul ut. Det är kul för Emma nu när Agnes rör på sig lite mer, än så länge i alla fall. Kan ju tänka mig att det kanske blir jobbigt sen. Men nu säger Emma; Agnes ska vi leka? Mmm kom då. Åhh, det är så kul. Det är mycket syskonkärlek och jag hoppas verkligen att det består.
Ha en bra dag.
Kramisar Linda

Vero sa...

Ja, det låter ju verkligen som om ni har haft en underbar jul.

Här har vi också haft det bra.

Önskar dig en fin dag!

♥ Fyra årstider sa...

Låter så härligt..längtar till vår stuga i fjällen som vi hyr varje år.
Kram Lotta