torsdag 12 januari 2012

Den rosa mössan

Detta är en gammal bild på Gustav men här har han den rosa mössan på sig


Gustav älskar Elins mössa och har fram tills nu lånat den lite titt som tätt.
Idag när vi kom till förskolan så var det en tjej som pekade och skrattade och sa "kolla Gustav har en rosa mössa"
Snabbt som attan tog han av den och skulle minsann inte ha den på sig igen :(.
Det är klart att jag inte vill att han ska bli retad men jag vet ju att han tycker om den. Det är så synd!
Jag har aldrig brytt mig så mycket om debatten med genus, förmodligen för att mina barn har tillgång till både "pojksaker" och "flicksaker" Gustav sätter gärna på sig en klänning när dom är hemma och väljer lika ofta en "tjejfilm" som en "killfilm" när dom tittar på film. Jag har liksom tyckt att det löser sig ändå på något vis.
Däremot så är det skillnad på deras lek och sätt att vara. Gustav är mycket mera pojk, allt kraschas och slås på men så måste det ju få vara?
Däremot tycker jag att det är synd att barn ska retas så att han inte vill vara precis som han är.

Elin älskar även hon allt som har med rosa och prinsessor att göra och skulle aldrig komma på tanken att sätta på sig något pojkaktigt. Hon vill för tillfället knappt ha byxor utan det ska vara klänning eller kjol. Det är oxå ok, det går väl över.

Låt var och en vara som dom vill tycker jag! Oavsett om dom är som flickor/pojkar "ska" eller inte.

Kramkalas

4 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Så trist... tyvärr tar man som barn åt sig nåt enormt, det gjorde i alla fall jag...

Russin sa...

usch så tråkigt.. :( hoppas han vill ha mössa på sig snart igen..

fattar inte varför det är så tabu med att klä killar i rosa ? det är ju precis som om tjejer inte ska ha blått.. och då skulle Stina bli ledsen för hon älskar blått..

Kram på lilla killen <3

Popprinsessan sa...

Det är så trist att det är så här! Uppfriskande nog har L en killkompis som är väldigt grabbig, men som gärna vill klä ut sig i prinsessklänningar! Sist han var här undrade han om någon skulle vara prins, L svarade att hon kunde vara prinsessa, men se nej, det skulle han vara! Det slutade med att alla var prinsessor!

Hoppas att personalen på förskolan pratar med barnen som sådant som hände G så att de förstår att det inte är ok att säga så till varandra - om nu inte föräldrarna gör det!

Kram!

Yohanna i Las Palmas sa...

Så jättetråkigt och det är så hemskt att det ska vara på det sättet. Här har vi också en av varje och Alexander tycker mycket om tjejsaker och vill ha halsband och smycken. Jag låter honom också vara för jag tycker som du.
Men då kommer SVÄRMOR och säjer sådana dumma saker som att det är tjejsaker. HON en vuxen mäniska som borde veta bättre.
Jag kokar och säjer faktiskt till henne. Men hon fattar inte.
Suck!
Det är så synd.

Hälsningar och hoppas att du har det jättekul i Gävle nu.
Yohanna