lördag 4 juni 2011

Tzatziki

019

Receptet?! Jag är inte den som är den så självklart kommer det recept på enligt mig en väldigt god tzatziki.

Problemet är väl egentligen att jag höftar på rätt bra men jag ska försöka Blinkar

 

Till ungefär 4-6 personer (beror på hur mycket man äter)

 

1 gurka, grovriven

salt

4-5 dl turkisk meze matyoghurt (Arla, finns både 5dl och 1 liters förpackning, vid gräddfilen tror jag)

2-4 vitlöksklyftor

salt och vitpeppar

 

Det är allt!

 

Gör så här:

Riv gurkan, lägg den i ett durkslag och salta mycket på. Saltet driver ut vätskan från gurkan, den ska inte vara så blöt nämligen.  Låt det stå och rinna av helst en timme. Har man inte så mycket tid så kan man ju efter en stund krama ur gurkan lite.

 

Lägg den rivna gurkan i en skål och ha på så mycket yoghurt som du vill ha. Beror ju lite på hur mycket gurka du vill att det ska vara. Pressa i vitlöksklyftor. Jag brukar ta 2-3 st i hopp om att barnen ska äta. Salta och peppra. Låt den gärna stå och dra en stund i kylskåp. Det tar en liten stund för vitlöken att komma fram så ha hellre i färre och sen om man tycker det behövs så kan man innan servering ha i en till.

 

Ungefär så här gör jag. Jag älskar den och vi äter den gärna till i stort sett allt vi grillar.

 

Hoppas att det smakar!

 

Kramkalas

Inga kommentarer: