lördag 23 april 2011

Helstekt kyckling med gräddsås

Det var ett tag sen det var något middagstips här i bloggen. Håll till godo :)

Jag måste erkänna att när jag fick hem den här kycklingen som vägde ca 2,5-3kg så blev jag lite förskräckt, vilket monster!
Vi var 6 st vuxna och 2 barn och vi orkade inte äta upp ;) Den här är köpt på en gård men jag har sett att det finns gårdskyckling i affären oxå som är lite större.

Jag gjorde några snitt uppe på kycklingen där jag la i örter Jag tog timjan, basilika och lite persilja. I varje snitt la jag oxå en vitlöksklyfta. Inuti kycklingen så la jag mer örter, vitlök och några citronskivor. Jag penslade kycklingen med lite soja och saltade och pepprade.
Sedan så la jag den i en stekpåse. Det var första gången jag använde en sån och vilken bra grej! Rekommenderas starkt. In i ugnen i nästan 2 timmar.




När kycklingen var färdig så var jag lite orolig för om jag skulle kunna skära upp den någorlunda snyggt. jag hade inte behövt oroa mig för kycklingen liksom föll av benen. Fantastiskt god och mör!
Prova det här. Kan man inte köpa kyckling på en gård så går det säkert lika bra med sån gårdskyckling. Undvik dom frysta stackarna, det går inte att jämföra..

Till det här så gjorde jag en gräddsås:
4 port

3dl vispgrädde
1.5 dl creme fraiche
1 hönsbuljongtärning
1 msk soja
1msk svartvinbärsgele
1msk vetemjöl utrört i lite vatten
salt och peppar
Jag hällde även på lite av skyn från kycklingen i slutet.

Det är bara att blanda alltihopa och koka upp och red sen av med mjölet. Salta och peppra efter smak.

Vi serverade med ris och sallad men det hade gått lika bra med potatis.

Smaklig måltid!


Follow Ingela la la

2 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej och Glad Påsk !

Det var duktigt gjort.Oj vad jag lagade mat till min lilla familj som bestod av Mamma,Pappa ett barn samt matlåda.
Prövade med stekpåse, var så skönt slippa allt slabb vid sidan om.Jag fick ju alltid först laga sen diska jag åt lite också.Okej vi hade diskmaskin i huset som höll i fem år, sen blev det handdisk igen.
Då tyckte jag det var kul att laga mat, men nu sedan jag blev ensam och det är bara mig själv att laga till, drar jag mig för det.
Din kyckling var ju stor som en kalkon.
Har aldrig sett sådana.Ska kolla.
Kanske min Dotter vet hon har stort matkonto.

kram och trevligt inlägg./Mi

Johanna sa...

Helstekt kyckling i alla dess former är min absoluta favorit! Tack för detta tips!