fredag 26 juni 2009

Egentid

Foto: Privat

Då var det dax för oss att fly fältet ett dygn.

Det är redan 20 grader i skuggan, inte mig emot att fly mot havet ;) Jag kanske kan jobba lite på brännan om jag har tur.. Sämre skulle man kunna ha det, helt klart!

Kul för Johan oxå att få ha lite grill med killarna här hemma utan att behöva tänka på nattvak och tidiga morgonen.

Det måste ha varit en jätteomställning för Johan när vi fick barn. Innan så var han alltid själv ett par timmar hemma efter jobbet innan jag kom instormandes och hela huset vändes upp och ner på några minuter, en egenskap som jag försöker lära mig att tycka om ;)

Nu är ju här alltid folk hemma och full fart när han kommer hem, ingen egentid här inte.. Och huset är nu mer för jämnan upp och ner...

Det är viktigt att ge varandra lite egentid tycker jag. Man är inte sämre förälder, man eller fru heller för den delen för att man längtar bort någon gång ibland. Ibland verkar det som att det är lite fult att säga att man behöver vara själv ibland eller säga att man behöver vara barnfri, få vara två vuxna som umgås. Klart att man har skaffat barn för att man själv ska ta hand om dom men om hjälpen eller möjligheten finns så tycker jag att man ska ta vara på den. Jag blir i varje fall en bättre mamma och fru om jag kan få lite utrymme ibland. Sen behövs det inte mycket för att jag längtar hem igen, ibland räcker det med att få gå och ta en fika på stan med någon kompis eller gå på en promenad själv. Då kan jag ha fått tankat lite energi och är sen redo igen ;)

Så nu hoppas jag att kvällen blir lyckad för Johan :) Det är han värd!

Mig och barnen lider det som sagt ingen nöd på, vi kommer att bli väl omhändertagna ;)

Hoppas ni får en skön dag i solen!

Kram

11 kommentarer:

Therese sa...

Så klokt skrivet Ingela, jag håller med på varenda stavelse! stor kram och trevlig helg!

Louise sa...

Hade inte varit fel att vara ledig idag men får se fram emot helgen istället! Den är ju jättesnart här.

Visst är det viktig med egentid, JÄTTEVIKTIGT, jag får alldeles för lite av den varan. Mina 2 timmar 20.30-22.30 när barne lagt sig (måndag-torsdag iaf ) är HELIGA. Enda egentid jag har i stort sett.

Ha det så jättebra idag. Jag lämngtar s tills vi får ses igen. Ia frågade om jag ville åka med er & de vill jag hemskt gärna om jag får.

Kram från en helchockad Louise som inte kan tro att odödliga MJ är död...

CharmKatti sa...

Ja, egentid är ju grymt viktigt. Vilket jag först har förstått på senare tid...
Vi fick ju lite tid igår jag och maken, och det är så kul att göra nåt då som vi gjorde igår. Eftersom både jag o Ola uppskattar musik väldigt mycket och älskar konserter så var det ju väldigt lyckat!

Ha det så underbart du/ni kan!!
Stora kramar
Katti

Angelica sa...

Ha nu en härlig dag hos svärföräldrarna och njut för fullt! Tror att din Johan kommer att längta framåt småtimmarna efter sin härliga familj:D

Massor med kramisar och hoppas att du får strålande fint sommarväder!

angelica

malin sa...

Ha det så skönt vid havet!

Hoppas som du säger oxå att MJ får frid där han är nu, för i det här livet verkade han ju inte tillfreds.

Trevlig helg!

Kram Ma

Sara Mårtensson sa...

Hoppas Johan får det trevligt! :-) Och att ni också får det lika trevligt! Nu tar jag semester från bloggen..
Önskar dig/er en riktigt trevlig och härlig sommar!
KRAM Sara

Frida sa...

Egentid är viktigt även om jag tycker att vissa föräldrar anser att det är en rättighet att få ha det. Har man möjlighet att fylla på sina reserver ibland är det jättebra, men inget man ska ta för givet.
Ha nu en mysig kväll med barnen hos dina svärföräldrar.
Kramar<3

♥ Fyra årstider sa...

Jag har större barn och då får man atomatiskt mer egen tid. Vi skulle behöva mer tid tillsammans bar min man och jag..men vi tycker om att vara i familjen så barnen får alltid följa med..lite dumt..
Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Ja egentid behöver man verkligen. Tyvärr blir det inte så ofta nu för tiden. Men våra börjar blir stora så det blir oftare och oftare att vi kan åka i väg för oss själva även om det bara är för att att shoppa.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Hemmalycka sa...

Hoppas både ni och han får en lyckad kväll och jag håller med dig man behöver egentid för att uppskatta det man har.
Sköt om er
Kram Åsa

Livet på Citronodlingen sa...

Helt rätt har du :o) Man behöver byta ut vardagen ibland, om det så bara är med en liten promenad i all enkelhet.