söndag 30 november 2008

1:a Advent




Jag hittade aldrig adventsljusstaken, fick springa till Ica Maxi och köpa en ny.. Tur dom har allt för jag springer en del ;)

Vi har haft en riktigt mysig dag med Johans familj som var här på lite adventsfika. Alltid så gott med första adventsfikat, då har man ju inte hunnit tröttna än, om man nu skulle göra det vill säga.. Vi hade Glögg och pepparkaka. Sedan blev det kaffe med apelsin och pepparkaks cheesecake ( recept längre ner), lussekatter, mandelsnurror, ischoklad och skumtomtar! Undrar vad vågen säger i morgon?



Här kommer receptet på kakan, jag var ju lite skeptisk först men den var jättegod! Lätt att göra.



Apelsin och pepparkaks cheesecake

BOTTEN:

30 pepparkakor

100g smält smör (något avsvalnat)

FYLLNING:

3 ägg

1½dl socker

200g philadelphiaost

1msk finrivet apelsinskal

2msk pressad apelsinjuice

TOPPING:

2dl crème fraiche

1/2-1dl florsocker

strimlor av apelsinskal (till garnering)

Sätt ugnen på 175°C

Mixa eller stöt pepparkakorna och rör ner det i smöret.

Bred ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, och förgrädda i 10 minuter.

Rör ihop ägg och socker och vänd ner ost, apelsinskal och -juice. ( Mitt blev lite klumpigt av osten, men det gjorde inget sen)

Bred ut detta i formen och grädda i ca 30 minuter.

Ta ut och låt kallna.

Rör ihop crème fraiche och florsocker och bre ut detta över kakan.

Ställ gärna in i kylskåp någon timme. Garnera med apelsinskal och ev pepparkassmulor före servering.

Hoppas det smakar!

Kram

6 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Mums, den där såg verkligen inte dum ut! Mysigt med adventsfika!

Ska bli kul att ses imorgon! kram

Anonym sa...

Hmmm den måste jag nog undvika...Den såg alltför god ut för att jag inte ska äta upp den alldeles själv! Det verkar verkligen ha varit en bra första advent! Kram Anna

Villa Carl Larsson sa...

Hehe här har det minsann också fikats för hela slanten. Nu är jag proppmätt men gott var det. Ser gott ut på bilden och vilken fin ljusstake du hittade. Fint pyntad!!

Kram kram

Lallis - liv och leverne sa...

Ja! Det är ju så gott:)
Och herreminje, gumman. Din fina utmärkelse ju!
Den lägger jag upp i morgon och tack igen!
Kram Lallis

Madicken sa...

Hejsan! Tack för receptet! Det verkar spännande!

Önskar dig en härlig advent och en glad december!

Kramis!

Vicky sa...

Oj, vad fikasugen jag blev nu då!

Även vår adventsljusstake är spårlöst borta. Skönt att höra att inte bara jag kan "tappa bort" en sådan väsentlig detalj :)
I brist på ICA tillverkades en av gips, mossa och hasselnötter.