torsdag 8 november 2012

Frukost, operation och kräk

Jag är hemma och jag har fått i mig lite frukost. 1dl filmjölk och 1dl kaffe. Det tar tid att äta men det är ju meningen ;)


Innan jag går vidare så vill jag bara säga TACK! Till er hör på bloggen, på Facebook och såklart mina vänner och min familj. Vilket underbart stöd jag har fått.

För att läsa vidare ska man nog inte vara en kräsmage ;)

Operationen gick jättebra och på något konstigt sätt så höll jag mig lugn hela tiden innan operationen och vips kom narkosläkaren och vips vaknande jag. Jag minns att jag tänkte att jag har nog bara slumrat lite. Jag förstod inte att jag var opererad :)
När jag sen kom upp på avdelningen igen fick jag vatten så att jag skulle börja dricka. Det var även viktigt att jag själv kom upp och gick på toaletten. Det var bara ett problem.. Så fort jag gjorde en ansats till att röra mig eller när jag sippade på vattnet så kräktes jag. Eller jag kräktes men det kom inget. Så varje gång jag rörde mig fick jag medicin mot illamående och det lade sig för en liten stund. Tillräckligt länge så jag åtminstone kunde gå på toaletten.
Det här illamåendet släppte inte förrän vid 04.00 morgonen efter och jag måste erkänna att jag var orolig att det skulle fortsätta. Alla har vi ju hört en massa skräckhistorier och olika människors öde i samband med en sån här operation.

När sköterskan kom in strax innan åtta och sa att jag kunde duscha och sen komma ut i dagrummet så tänkte jag för mig själv att det går ju inte men den duschen gjorde underverk!
Vid frukosten (en kopp kaffe och ett glas juice) så träffade jag två till som hade opererats samma dag och båda var från Västsverige. Det var skönt att få prata och byta lite erfarenheter.

Min syster kom till sjukhuset vid 12.00 och hon trodde nog inte att jag skulle ta mig till tåget och det trodde nog inte jag heller om jag ska vara ärlig.. Men så piggnade jag till och jag ville verkligen hem och sova i min egen säng. Jag fick självklart vara kvar på sjukhuset om jag kände att jag behövde men nej, jag åkte hem och idag är jag väldigt glad för det!

Nu kommer dagarna gå ut på att få i mig den vätska jag behöver eftersom jag bara får äta flytande i en vecka.

Ha en fin dag och återigen, tack för ert stöd!

Kramkalas

8 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Grattis en dag i efterskott Ingela.

Och Grattis till den lyckade operationen.
Som om jag ska vara ärlig och det är jag ju, inte visste om.

Du är tuff Du som tordes gå igenom den.

Må så gott och krya på Dig-

Kram till Dig och barnen de söta.

Annika - drömmen om 11 barn sa...

Fina Ingela, så som jag tänkt på dig... som jag väntade på ett livstecken efter operation, så glad jag blev av din lilla rad på facebook framåt kvällningen...

Jag är otroligt glad att du är hemma igen, och verkar må bra (efter omständigheterna).

Snart är jag också där - snart, snart. Fem dagar kvar. Sen vet jag vad du gått igenom <3

Therese sa...

Så glad ajg blir att op nu är gjord och att du verkar återhämta dig som du ska, ska bli spännande att följa din resa sen! Massa kramar <3

Hemmalycka sa...

Skönt att operation gick bra.
Lycka till med drickandet :)
Kram Åsa

Anonym sa...

Vad skönt att allt gick bra! Njut av det du får dricka och vila dig ordentligt! :) / Ann-Sofie

Madde sa...

Åh vadskönt att det gått bra!! Ta hand om dig nu!Kram

Vero sa...

Stor kram till dig Ingela!

Popprinsessan sa...

Så härligt att operationen gått bra och att du är hemma! Lycka till med allt flytande :-)
Stor kram!