lördag 18 oktober 2008

Nu var det dax

Nu är den här. Helgen då det ska ske...
Elin ska sova över hos farbror med familj och vi ska börja stryka på vår att göra lista. Jag vill så gärna få ordning i barnens rum. Fast det är ju allt mellan himmel och jord på denna lista. Tapetsera klart i hallen!! Rensa kylskåp, massor av nödvändiga tråkiga saker.
Fast jag tänker: om jag gör det tråkiga först när jag har lite energi så blir det lättare att fortsätta sen för då är det förmodligen mest roligt kvar... Vi får se om det fungerar!

Inte nog med det. Ikväll ska vi bjuda ett kompispar på god middag. Vi lagade det här en nyårsafton och det var bland det godaste jag har ätit! Jag hoppas givetvis på en repris.


Bugundisk oxfilé med rotfruktspytt. Recept finner du här. Ett tips till rödvinsåsen. Jag tror inte att det står att man ska sila den, men gör det. Blir lite trevligare. Väldigt god sås och lätt att göra. Använd gärna samma rödvin som ni dricker i såsen. Om ni dricker rödvin vills säga... Om ni har en så använd stektermometer till köttet. Blir pörfekt..

Vit chokladpannacotta med limemarinerade bär. Recept finner du här.

Det bästa med dessa två rätter är att man kan förbereda allting väldigt långt, så när gästerna väl kommer så är det ganska lungt och man hinner vara social. Det är ju hela poängen tycker jag att när man får gäster så ska man hinna umgås. Alla har nog gjort misstaget att krångla till det lite och så stressar man ihjäl sig när gästerna väl har kommit.... Nej, sånt går bort.

Måste berätta om mitt antiklimax igår... Sitter och försöker ha en skön fredagsmiddag och känna lugnet. Vilket för det första inte gick för barnen var alldeles trötta och bara grät och skrek för om vart annat. Jag och Johan tittade på varann och smålog lite, det blir ju inte alltid som man tänkt sig... Rätt var det var kom jag på att jag måste ju göra ett vecko prov på matten jag läser på distans. Detta ska man då göra under fredagen. Jag blev jättenervös för jag hade ju glömt... :) Så när barnen somnat sätter jag mig och repeterar för brinnande livet. Känner mig hyfstat med och sätter på datorn. Då visar det sig att det är EN fråga. EN fråga.... En väldigt lätt en dessutom. Snacka om snopen...

Nog om det. Ny dag nya äventyr!

Kram

4 kommentarer:

Små och Stora barn sa...

Haha, typiskt, men du kanske lärde dig ngt nytt iaf, det är ju aldrig fel att lpugga lite extra.
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Det ser verkligen gott ut; maten:)
Kul att kika in här till dig. Du har en mysig blogg.
Kram Lallis

IKT i min vardag sa...

Vilken mumsig mat!

Lycka till i tävlingen!

Kram Linda

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Tack för tips o recept på goda recept :D

Hoppas du haft en mysig helg o att du hann med att både lata o greja :)

Kram